Thursday, September 2, 2010

Bukan Islam masuk ke Masjid?



Assalamualaikum...


Saya ingin berkongsi serba sedikit pendapat berkenaan isu ini, namun sukalah saya menyatakan disini terlebih dahulu bahawa saya bukanlah insan arif untuk mengupas hal-hal berkaitan agama. Apa yang ingin saya sampaikan disini hanyalah dari pendapat saya yang serba dhaif semata-mata.


Bukan Islam masuk ke Masjid?


Dari banyak komen komen yang saya baca samada melalui akhbar mahu pun blog, saya dapati tidak banyak atau hampir tidak ada penulis yang mengulas tentang tujuan atau untuk apa bukan muslim itu masuk ke masjid. Saya kira disinilah yang menjadi persoalanya.Apakah tujuannya apkah keperluanya. Maka disinilah kita boleh memikirkan apakah jalan atau cara yang lebih baik sebelum membenarkan bukan islam untuk masuk ke masjid.


Ada yang mengetengahkan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-90 yang bersidang pada 1 Mac lalu yang membincangkan `Hukum Pelancong Bukan Islam Memasuki Masjid Dan Ruang Solat Utama Di Dalam Masjid'. sebagai hujah.


Perlu dijelaskan disini ialah, yang dibincangkan oleh majlis fatwa ialah ‘HUKUM PELANCONG’ . Pelancong dari istilah kamus dewan ialah orang yang datang untuk melawat dan melihat-lihat .Ini jelas sekali bertentangan dengan situasi semasa bahawa mereka yang berkenaan bukanlah pelancong dan mereka datang juga bukan untuk melancong. Mereka dijemput datang untuk memberikan ceramah. Maka sudah tentulah mereka bukan dari golongan orang dibincangkan dalam majlis fatwa tersebut.


Ada yang cuba mengaitkan kes ini dengan ‘maianan politik’. Sudah tentu ianya mainan politik kerana mereka datang atas kapisiti sebagai seorang ahli politik, maka sudah tentu ianya boleh dipolitikan juga. Disinilah kewajarannya untuk kita melihat akan ‘tujuan’ seperti apa yang saya nyatakan diatas.


Ada juga yang membawakan hadis Al-Bukhari dan Muslim sebagai dalil. Hadis berkenaan penawanan Thumamah bin Uthal yang merupakan kepimpinan Bani Hanifah dari Yamamah. Beliau telah diikat oleh Baginda Rasulullah S.A.W di tiang masjid. Saya tidak membawakan hadis ini secara penuh kerana terlalu panjang.


Disini jugalah kewajaran akan ‘tujuan ‘ itu sekali lagi dilihat yang mana sudah pastilah tujuan baginda S.A.W pada waktu itu adalah atas tujuan dakwah semata-mata dan bukannya untuk kita pula yang “didakwahkan” ! Dalam hadis berkenaan juga tidak dinyatakan pada tiang mana Thumamah diikat sama ada tiang di ruang solat utama ataupun tiang yang berada di penjuru atau di bahagian belakang masjid. Jadi kita tidak boleh menyamakan hadis berkenaan dengan situasi yang menjadi persoalan pada hari ini.


Didalam kita menghadapi keaadan yang serba samar ini, suka saya membawakan firman Allah yang pada saya merupakan satu peringatan yang amat jelas dan juga jalan yang terbaik bagi merujuk kemelut yang berlaku hari ini iaitu;

“Tidaklah layak orang-orang kafir musyrik itu memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah, sedang mereka menjadi saksi (mengakui) akan kekufuran diri mereka sendiri. Mereka itu ialah orang-orang yang rosak binasa amal-amalnya dan mereka pula kekal di dalam neraka.

Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk”.
Surah At-Taubah ayat 17-18.

Marilah kita kembali kepada Al-Quraan yang membawa petunjuk jelas dan nyata. Baginda Rasulullah S.A.W juga menyuruh kita berpegang teguh kepada Al-Quraan dan As-Sunah yang mana nescaya kita tidak akan sesat selama-lamanya jika kita mengamalkannya.

Kalau sungguhpun kita ingin menjemput bukan islam memberi ceramah di surau-surau atau di masjid-masjid di kawasan kita eloklah kita memikirkan cara yang lebih aula dan yang tidak mendatangkan fitnah serta keresahan dikalangan orang islam. Kita boleh menyediakan khemah khas untuk mereka sebagai contoh atau setidak-tidaknya boleh juga di tempakan di penjuru masjid atau di tempat lain yang difikirkan sesuai selain di ruang solat utama atau di tempat imam yang menjadi simbol kehormatan bagi kita umat islam.

Kitalah yang sepatutnya menjaga keharmonian dan kesucian islam itu sendiri. Kita yang seharusnya memberi penjelasan tentang hukum hakam islam kepada bukan islam agar islam sentiasa di pandang tinggi dan dihormati.


Sekian.Wallahua’lam